Salgs- og leveringsbetingelser

Salgs- og leveringsbetingelser for Skanda A/S 1. januar 2022

1. Gyldighed

1.1. Nærværende salgs- og leveringsbetingelser (”Betingelserne”) gælder for alle Skanda A/S’, CVR-nummer 14481834 (”Virksomheden”) tilbud, salg og leverancer af såvel materiel som tjenesteydelser, medmindre andet er skriftligt aftalt.

2. Aftalegrundlag

2.1. Betingelserne udgør sammen med Virksomhedens tilbud, overslag og ordrebekræftelser det samlede aftalegrundlag om Virksomhedens salg og levering af produkter eller ydelser (”Aftalegrundlaget”). Kundens indkøbsbetingelser trykt på ordrer eller på anden måde meddelt til Virksomheden udgør ikke en del af Aftalegrundlaget.

2.2. Ændringer af og tillæg til Aftalegrundlaget er kun gældende, hvis parterne har aftalt dem skriftligt.

2.3. Hver af parterne skal straks give medkontrahenten underretning, hvis parten ændrer status som juridisk person, tages under konkurs- eller rekonstruktionsbehandling eller likvidation.

3. Rådgivning

3.1. Rådgiveransvar kan kun påføres Virksomheden, såfremt den pågældende rådgivning er givet specifikt og med snæver tilknytning til Virksomhedens leverance. Anden rådgivning skal anses for udelukkende at være af vejledende karakter og kan ikke medføre et rådgiveransvar for Virksomheden.

3.2. I det omfang Virksomheden rådgiver en mulig køber om, hvilken løsning på et konkret problem der må anses for hensigtsmæssig for denne, herunder hvis Virksomheden udarbejder tegninger etc., sker dette uforpligtende for Virksomheden og således, at Virksomheden ikke herved vil kunne pådrage sig et rådgiveransvar.

3.3. Virksomheden har intet ansvar for skader, som indtræffer i forbindelse med rådgivning fra Virksomheden, hvis det er angivet at udtalelsen bygger på en skønsmæssig bedømmelse eller vurdering.

3.4. Kun i det omfang Virksomheden fakturerer sin rådgivningsydelse, vil forudsætningen for, at Virksomheden vil kunne pålægges et rådgiveransvar være opfyldt.

4. Tilbud og ordrebekræftelse

4.1. Alle tilbud afgives med forbehold for mellemsalg i det omfang kunden ikke har afgivet sin endelige accept. Afgiver Virksomheden tilbud, der ikke angiver særlig acceptfrist, bortfalder tilbuddet, såfremt accept ikke er kommet frem til Virksomheden senest 2 uger fra tilbuddets dato.

4.2. Kunden kan ikke ændre en afgivet ordre på produkter eller ydelser uden Virksomhedens skriftlige accept.

4.3. Hvis Virksomhedens bekræftelse af en ordre på produkter eller ydelser ikke stemmer overens med kundens ordre eller Aftalegrundlaget, og kunden ikke ønsker at acceptere de uoverensstemmende vilkår, skal kunden meddele det til Virksomheden skriftligt senest 5 dage efter modtagelse af ordrebekræftelsen. I modsat fald er kunden bundet af ordrebekræftelsen.

5. Pris

5.1. Alle priser er sædvanligvis i danske kroner og eksklusive moms, men med forbehold for dokumenterede ændringer i valutakurser, told, skatter afgifter og lignende, som vedrører den aftalte leverance.

6. Betaling

6.1. Betaling skal ske netto 14 dage, medmindre andet er aftalt. Ved forsinket betaling bregnes rente med 2 % pr. påbegyndt måned.

7. Levering

7.1. I mangel af særlig aftale vil levering ske ab lager. Oplyste leveringstider er ansat efter Virksomhedens bedste skøn, men er ikke forpligtende

7.2. Forsinkelser berettiger ikke kunden til annullering af ordren, medmindre Virksomheden accepterer det. Virksomheden er ansvarsfri ved forsinket levering.

7.3. Virksomheden har ret til at levere før den aftalte leveringstid.

8. Tegninger, beskrivelser og prøver m.v.

8.1. Alle tegninger og tekniske dokumenter til brug ved fremstilling af leverancer eller dele deraf, som overlades kunden før eller efter aftalens indgåelse, forbliver Virksomhedens ejendom. De må ikke uden dennes tilladelse anvendes til andet end i forbindelse med brugen og vedligeholdelsen af det leverede materiale og må ikke af kunden kopieres, reproduceres, overgives til eller på anden måde bringes til uvedkommende tredjemands kundskab.

8.2. Den fulde ejendomsret til alle immaterielle rettigheder vedrørende produkter og tilknyttede ydelser, herunder patenter, design, varemærker og ophavsrettigheder, tilhører Virksomheden.

9.Produktændringer

9.1. Virksomheden forbeholder sig ret til uden varsel at foretage ændringer i aftalte specifikationer, hvis dette kan ske uden skade for kunden.

10.Reklamation

10.1. Ved levering skal kunden straks foretage en fuldstændig undersøgelse af det leverede.

10.2. Hvis kunden vil påberåbe sig en mangel, skal kunden, ved synlige mangler senest 8 dage efter levering eller ved skjulte mangler seneste 8 dage efter manglen er eller burde være opdaget, give skriftlig meddelelse herom, samt anføre hvori manglen består. Såfremt kunden har opdaget eller burde have opdaget manglen, og kunden ikke har reklameret som anført, kan kunden ikke senere gøre manglen gældende.

10.3. Kundens krav mod Virksomheden som følge af mangler skal fremsættes senest 1 år efter arbejdets aflevering. Efter dette tidspunkt kan kunden ikke rejse krav mod Virksomheden.

10.4. Hvis Virksomheden afviser kundens krav, skal kunden, senest 2 måneder fra Virksomhedens meddelelse herom, indgive stævning i henhold til pkt. 19. Såfremt kunden ikke har indgivet stævning inden ovenstående frist, kan kunden ikke gøre manglen gældende.

10.5. Den absolutte reklamationsfrist i pkt. 10.3 over for Virksomheden forudsætter, at kunden til enhver tid overholder den relative reklamationsfrist i pkt. 10.2.

11. Forsikring

11.1. Kunden skal tegne og betale sædvanlig all-risk- eller montageforsikring fra arbejdets påbegyndelse, indtil mangler, der er påvist ved afleveringen, er afhjulpet. Virksomheden skal medtages som sikret på forsikringspolicen. Forsikringen skalomfatte samtlige Virksomhedens arbejder i henhold til de(n) med kunden indgåede aftale(r). Selvrisiko påhviler kunden.

11.2. Virksomheden har sædvanlig erhvervs- og produktansvarsforsikring.

11.3. Parterne skal på anmodning dokumentere, at forsikringerne er i kraft.

12. Mangler

12.1. Virksomheden er alene ansvarlig over for kunden i det omfang, Virksomhedens leverandør er ansvarlig over for Virksomheden.

12.2. Varer, der på grund af fabrikationsfejl eller materialefejl viser sig ubrugelige inden for en rimelig tid, ombyttes efter foretagen undersøgelse hos leverandøren, og efter at denne har godkendt reklamationen.

12.3. Defekte dele skal på forlangende indsendes fragtfrit til Virksomheden.

12.4. Mangler berettiger ikke kunden til ophævelse af aftalen, afslag i købesummen, erstatning eller tilbageholdelse af betaling for leverede varer.

12.5. Forandring af eller indgreb i det solgte uden Virksomhedens skriftlige samtykke fritager Virksomheden for enhver forpligtelse.

13. Ansvar

13.1. Kontrol og prøvning sker på grundlag af den viden og den teknik som Virksomheden var i besiddelse af på kontrol- eller prøvningstidspunktet. Virksomheden er ikke ansvarlig, dersom senere udvikling viser, at Virksomhedens viden var mangelfuld eller urigtig på kontrol- eller prøvningstidspunktet.

13.2. Påbegyndes ibrugtagning inden prøvningsrapport vedrørende Virksomhedens arbejde forelægger er Virksomheden uden ansvar.

13.3. Forårsager et af kundens produkter skade, har Virksomheden intet ansvar for en sådan skade, dersom det skadevoldende produkt ikke konkret har været prøvet af Virksomheden, eller dersom skaden skyldes en egenskab ved produktet eller en anvendelse af produktet, som ikke er prøvet og beskrevet i prøvningsrapporten, eller som afviger fra Virksomhedens beskrivelse i prøvningsrapporten af produktegenskaben eller en mulig produktanvendelse.

13.4. Virksomheden er kun ansvarlig i det omfang, kunden dokumenterer, at en skade skyldes ansvarspådragende fejl eller forsømmelser fra Virksomhedens side.

13.5. Virksomheden er endvidere kun ansvarlig, såfremt Virksomhedens forsikringsselskab anerkender, at forholdet er dækket af Virksomhedens erhvervs- og produktansvarsforsikring.

13.6. Virksomhedens ansvar er dog under alle omstændigheder beløbsmæssigt begrænset til dækningsmaksimum for erhvervs- og produktansvarsforsikringen. Dækningsmaksimum er kr. 20.000.000.

14. Force majeure

14.1. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Virksomheden ikke ansvarlig over for kunden for manglende opfyldelse af forpligtelser, som kan henhøres til force majeure. Ansvarsfriheden består, så længe force majeure består. Som force majeure anses forhold, der er uden for Virksomhedens kontrol, og som Virksomheden ikke burde have forudset ved aftalens indgåelse. Eksempler på force majeure er usædvanlige naturforhold, krig, terror, brand, oversvømmelse, hærværk og arbejdsstridigheder.

15. Returnering

15.1. Det solgte modtages kun retur efter forudgående skriftlig aftale med Virksomheden.

15.2. Returvarer krediteres efter fradrag af returneringsomkostninger aftalt mellem kunden og Virksomheden.

15.3. Er der forløbet mere end tre måneder siden produktet blev leveret, kan produktet ikke returneres.

16. Produktansvar

16.1. Virksomheden er alene ansvarlig for produktansvar i det omfang et sådant ansvar følger af ufravigelig lovgivning. Ifalder Virksomheden herudover produktansvar, skal kunden holde Virksomheden skadesløs herfor.

16.2. Hvis tredjemand fremsætter krav mod en af parterne om erstatningsansvar, skal denne part straks underrette den anden part herom.

16.3. Virksomhedens erstatningsansvar for skader, der er forårsaget af en defekt ved et produkt, der indgår i arbejdet (produktansvar), er begrænset til dækningen ifølge den tegnede produktansvarsforsikring, jf. pkt. 11.2.

16.4. Dækningsmaksimum i henhold til den tegnede produktansvarsforsikring udgør kr. 20.000.000,00.

16.5. Virksomheden er ikke ansvarlig for driftstab, avancetab eller andet indirekte tab, som følge af en skade forårsaget af en defekt ved et produkt, der indgår i arbejdet.

17. Indirekte tab

17.1. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Virksomheden ikke ansvarlig over for kunden for indirekte tab, herunder tab af produktion, salg, fortjeneste, tid eller goodwill, medmindre det er forårsaget forsætligt eller groft uagtsomt.

18. Transport af rettigheder

18.1. Virksomheden er berettiget til at overdrage samtlige rettigheder i henhold til aftalen til tredjemand.

19. Tvistigheder

19.1. Alle tvister, der udspringer af aftalen mellem parterne, afgøres ved anvendelse af dansk ret.

19.2. Alle tvistigheder mellem parterne i anledning af aftalen, og alt som har sammenhæng hermed, afgøres af de almindelige danske domstole i henhold til reglerne i retsplejeloven ved retten i den retskreds, hvor Virksomheden har sit forretningssted eller ved et andet værneting, som Virksomheden bestemmer.

20. Persondata

20.1. Virksomheden har brug for visse personoplysninger for at kunne drive sin forretning. Vi er opmærksomme på behovet for hensigtsmæssig beskyttelse og forsvarlig behandling af alle personoplysninger, som vi modtager. Vi indsamler kun de personoplysninger, som er nødvendige for at kunne betjene vores samarbejdspartnere og alene i henhold til gældende lovgivning. Se vores opdaterede persondatapolitik her.